Robotex 2010 sacensības Igaunijā

3. – 4. decembrī Tallinas Tehnoloģiju universitātes studentu pilsētiņā noritēs ikgadējās Igaunijas robotikas entuzisatu sacensības Robotex.

Sacensības norisinās jau kopš 2001. gada, kad sacentās kopā tikai astoņas komandas – 5 no Tallinas tehnoloģiju universitātes un 3 no Tartu universitātes. Robotex sacensībās pamatā katru gadu tiek veidota jauna disciplīna. Taču otro reizi sacensības noritēs futbola arēnā…
Visi ir laipni aicināti piedalīties – nav nekādas dalības maksas un organizātori komandām piedāvās bezmaksas naktsmītnes. Sacensības un tehnoloģiju izstāde notiks 3. un 4. decembrī. Tā ir lieliska iespēja pārbaudīt savas prasmes un inženiera talantu, kā arī popularizēt Latvijas vārdu. Sekojiet informācijai RTU DITF robotikas kluba majaslapā.

Vairāk informācijas šeit: www.robotex.ee

Tiešsaites reģistrācija tiks atvērta no 1.septembra līdz 15. novembrim oficiālajā sacensību mājaslapā: http://www.robotex.ee.

Piedāvājam iepazīties ar 2010. gada  sacensību nolikumu (oriģināls angļu valodā, igauņu valodā) :

Robotex 2010 sacensību uzdevums un noteikumi

Futbols

1.  Sacensības

Roboti sacenšas viens pret otru uz laukuma ar 9 bumbiņām. Mērķis ir iemest pēc iespējas vairāk bumbiņu pretinieka vārtos. Robots ar visvairāk bumbiņām pretinieka vārtos būs uzvarētājs. Sacensība starp diviem robotiem notiks vismaz divos raundos. Robots ar vairāk uzvarētiem raundiem pāries uz nākošo līmeni. Lielākais raundu skaits starp diviem robotiem neizšķirta gadījumā ir trīs, pēc kuriem uzvarētājs tiks noskaidrots soda raundā – robots, kurš pirmais iemetīs bumbiņu pretinieka vārtos tiks uzskatīts par uzvarētāju. Soda raunda laikā uz laukuma centrā tiek novietota tikai viena vienīga bumbiņa.
Turnīrā tiks izmantota dubultās izslēgšanas sistēma. Tas nozīmē, ka uzvarētājs turpinās cīnīties uzvarētāju grupā, bet zaudētājs atkārtoti sacentīsies zaudētāju grupā attiecīgajā kārtā. Ja uzvarētājs netiek noskaidrots trīs raundu laikā un arī soda raundā, tad abi roboti turpinās zaudētāju grupā. Zaudējums zaudētāju grupā izslēgs robotu no sacensībām. Zaudētāju grupas uzvarētājs sacentīsies ar uzvarētāju no uzvarētāju grupas.
Raunda ilgums ir 90 sekundes, kuru laikā komandas nedrīkst iejaukties robotu darbībā bez tiesnešu piekrišanas. Robotiem jāapstājas ar taimera vai izslēgšanas slēdža palīdzību. Pēc katra raunda tiek samainītas laukuma puses, tam komandu pārstāvjiem tiek dotas 60 sekundes. Visas komandas tiek brīdinātas 3 minūtes pirms viņu izgājiena. Visu sacensību laiku būs redzama reāla laika turnīra tabula un cita nozīmīga informācija.
Komandas taps sadalītas divās grupās: „atvērtajā” („open”) un „profesionāļu” („pro”). „Profesionāļu” grupa ir domāta robotiem ar augstāku tehnisko līmeni. Savukārt „Atvērtā” grupa ir priekš visiem pārējiem robotiem, kuri nekvalificējas „profesionāļu” grupai dēļ savām zemākajām tehniskajām kvalitātēm. Lēmums, vai robots piedalīsies „atvērtajā” vai „profesionāļu” grupā, tiks pieņemts pamatojoties uz robota tehnisko līmeni, ko novērtēs pasākuma tiesneši un organizatori. Labākie censoņi no „atvērtās” grupas drīkstēs sacensties „profesionāļu” grupas turnīrā.
„Atvērtās” grupas turnīrs notiks piekdtien, 03.12.2010. „Profesionāļu” grupas sacensības notiks sestdien, 04.12.2010.

2.  Bumbas

Tiks izmantotas baltas golfa bumbiņas, kuras tiks izvietotas uz laukuma iepriekš noteiktās vietās. Tiesneši nejauši uz laukuma metot monētu noteiks bumbiņu sākuma atrašanās vietas. Bumbiņas atradīsies vismaz 30 cm attālumā viena no otras un no vārtiem. Pirms katra raunda bumbiņas tiks novietotas sākuma pozīcijā. Bumbiņu sākuma stāvokļi nav zināmi pirms sacensību sākuma. Jaunas bumbiņu pozīcijas tiks noteiktas pirms fināla, kā arī atšķirsies „atvērtās” un „profesionāļu” grupu turnīros.
Bumbiņas ir parasta izmēra: ~43mm diametrā un svērs ~46g. Abi lielumi var atšķirties 10% robežās.

3.  Robots

Robots ir pilnībā autonoma mašīna, kas nes pati savu enerģijas avotu, kustību mehānismus un vadības sistēmas. Jebkāda veida attālināta vadība ir aizliegta. Visu sacensību laiku robota gabarītiem jāietilpst cilindrā ar diametru 35 cm un augstumu 35cm. Gadījumā, ja kādas daļas nejauši atdalās no robota, tiesnesis var atļaut turpināt robotam cīnīties.

1.Robots fiziski drīkst vienlaicīgi darboties tikai ar vienu bumbiņu. Aizliegts vākt bumbiņas. Tas nozīmē, ka, ja robots ir atradis jaunu bumbiņu, tam ir no tās jāatbrīvojas (jāizšauj tā), pirms tas var sākt pārvietot nākošo bumbiņu. Atļauta nejauša pieskaršanās dažām bumbiņām.
2.Bumbiņa nedrīkst pilnībā ietilpt robotā, zem robota, vai uz robota. Tai jābūt redzamai vismaz par pusi no diametra (22,5mm) skatoties uz robotu gan no augšas, gan kreisās, gan labās puses. Skat. piemērus 3. zīmējumā.
3.Robots nedrīkst sev piesaistīt bumbiņu ar lielāku spēku, kā vien gravitācijas radīto. Tas nozīmē, ka bumbiņai ir brīvi jākrīt, kad to paceļ no robota.
4.Aizliegts robotam vilkt bumbiņas laukā no vārtiem.
5.Robots nedrīkst saturēt daļas, kas var bojāt vai kā citādi apdraudēt laukumu, bumbiņas, citus robotus vai skatītājus.
6.Robots nedrīkst ietvert algoritmu, kas var bojāt laukumu, bumbiņas vai citu robotu.
7.Robots drīkst aizstāvēt savus vārtus no pretinieka raidītajām bumbiņām, robots drīgst atņemt bumbiņu savam pretiniekam, vai veikt citus taktiskus manevrus, bet to ir aizliegts darīt fiziski uzbrūkot citam robotam, apžilbinot tā sensorus, vai citā nesportiskā veidā.
8.Robotam nav atļauts vizuāli apmānīt pretinieku. Piemēram, ir aizliegts nokrāsot robotu tādā pašā krāsā, kā laukums, un noklāt to ar bumbiņu attēliem, vai izmantot stipri atstarojošas korpusa virsmas. Tāpat ir aizliegts izstarot infrasarkano gaismu, kas traucē signālam no vārtu raidītājiem.
9.Pēc tiesnešu pieprasījuma, komandai jāuzrāda un jāpaskaidro oriģinālās robota programmas izejas kodu.
10.Ja tiek izmantoti gaismas avoti, to intensitāte nedrīkst būt bīstama cilvēka acij, vai arī tiem jābūt pasargātiem, aizsegtiem pret tiešu novērojumu. Ja tiek izmantoti lāzeri, to izejas jaudai (vidēji 1 sekundē) jābūt mazākai kā 1mW/mm2.
11.Robots nedrīkst sniegties pāri laukuma malām vai vārtiem.
12.Robots sāk laukuma labajā stūrī, kur atrodas tā vārti. Tam ir jāpieskaras abām stūri veidojošajām sienām.
13.Robotam jābūt viegli pieejamam ieslēgšanas/izslēgšanas slēdzim(-džiem).
14.Komandu pārstāvji pašrocīgi aktivizē un  deaktivizē robotu.
15.Robots, kurš neatbilst kritērijiem, nevarēs piedalīties sacensībās.
16.Takā uz laukuma vienlaicīgi atrodas divi roboti, ieteicams, lai robotiem būtu bamperis no amortizējoša materiāla. Bamperim vajadzētu būt 2cm platam un piestiprinātam 5 cm augstumā.

4.  Laukums

Laukuma izmēri ir 2×3 m, un biezums 1,6 cm. Grīda ir izklāta ar zaļu antistatisku grīdsegu. Laukums ir apjozts ar 10 cm augstu sienu. Zemākie 7 cm ir noklāti ar tādu pašu materiālu, kā grīda, bet augšējie 3 cm ir nokrāsoti balti. Vārti ir novietoti īsāko sienu vidū un tie ir 70 cm plati, 20 cm augsti un 20 cm dziļi. Vārtu aizmugurējās sienas un sāni ir pārklāti ar audumu līdz 10 cm augstumam (vieni vārti zili, otri sarkani). Pārējais ir pārklāts ar tīklu. Vārtu stabi ir izgatavoti no pelēka20x20 mm alumīnija profila, un vertikālie stabi sasniedz laukuma virsmu. Lai atturētu bumbiņas no izripošanas no vērtiem, tie ir par 5 cm zemāki kā pārējais laukums.
Lai vārtu atrašanu padarītu vieglāku, vārtu vidū 50 cm augstā stabiņā ir piestiprināts infrasarkanais raidītājs. Tiek izmantots TV pulšu protokols RC5 (Philips protokols). Vieni vārti sūta ziņojumu „channel 1”, un otri – „channel 2”. Ja ir divi laukumi, kanāli 3 un 4 tiek izmantoti uz otra laukuma.
Visi laukuma izmēri ir doti ar precizitāti 5%.
Grīdas seguma, kā arī vārtus un bākas nosedzošā auduma paraugus var saņemt no organizatoriem no 2010. g. 1. jūnija.

zīm.1. laukums un mērcilindrs robotam

5.  Punktu skaita noteikšana

Punkti tiks skaitīti raunda beigās. Katra bumbiņa pretinieka vārtos, kas pieskaras zemei zem vārtiem dos vienu punktu. Robots, kurš savācis visvairāk punktus tiks uzskatīts par uzvarētāju.

6. Papildus piezīmes

Komandā esošo cilvēku skaits ir ierobežots līdz pieciem.
Pretrunu atrašanas noteikumos gadījumā, organizatori patur tiesības veikt labojumus šajos noteikumos.
Raunda sākumu apzīmēs tiesneša svilpe.

zīm.2. aizliegtie un atļautie paņēmieni bumbiņas pārvietošanai

Robotex sacensības jau kopš 2001. gada katru gadu rīko Tallinas Tehnoloģiju universitāte, Tallinas Tehnoloģiju universitātes Robotikas klubs (TTÜ Robotiklubi), Tartu universitāte un Igaunijas Informācijas tehnoloģiju koledža.

Seko :

watch Robotex 2009